You are here

2014-10-01

ORVESTO® Konsument 2014:2 nu lanserad

Den senaste undersökningen innehåller bl.a. uppdaterade frågor om det digitala mediebeteendet på olika plattformar - dator, smartphone och surfplatta.

Flertalet tjänster för att läsa tidskrifter digitalt har tillkommit på marknaden. Readly och Ztory är några av dem. En av de nya frågorna handlar om just dessa tjänster.

Ett fenomen som växer är kundklubbar, som bland annat kan leda till ökad lojalitet mot företaget och ett bättre erbjudande till kunden. Nytt inslag i 2014:2 är att vi undersöker medlemskap i de större kundklubbarna i Sverige, som t.ex. Coop, H&M, IKEA, Plantagen, Stadium med flera.

Dessutom innehåller 2014:2 mycket annat nytt. Frågorna om köp på internet och typ av information eller tjänst som används på internet har utvecklats med nya svarsalternativ. Vi har lagt till många nya skidorter under Resmål i Sverige, Snapchat och Vine under Sociala medier, nya elbolag samt nya (och ännu fler) vinvarumärken.  Allt detta och mycket mer i 2014:2!

Nyckelfakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes under perioden 1 maj - 30 augusti 2014 och totalt deltog 13 543 personer i mätningen. ORVESTO® Konsument kartlägger alla människor i Sverige i åldrarna 16-80 år.

 

Utveckling av dagspress, kvällspress resp. tidskrifter
Majoriteten av storstadstidningarna tappar läsare jämfört med den tidigare mätningen, 2014:1. Men några går mot strömmen, bl a. Sydsvenskan som ökar med 6%, Dagens Industri med 2%, och Dagens ETC med 7%.

Dagens Nyheter vardagar minskar med 3 % och Svenska Dagbladet med 10 %. Göteborgs-Posten är i det närmaste oförändrad.

Kvällspressen har under de senaste mätningarna tappat läsare mätning för mätning.  I resultatet för ORVESTO® Konsument 2014:2 kan vi se att kvällspressen inte längre tappar läsare. Både Aftonbladets och Expressens räckviddssiffror ligger på samma nivå som i den tidigare mätningen, 2014:1, men majoriteten av kvällspressbilagorna fortsätter tappa läsare.

Bland tidskrifterna hittar vi både upp och nedgångar. 101 tidskrifter uppvisar en ökad räckvidd, 16 tidskrifter en oförändrad och 105 tidskrifter en minskad räckvidd jämfört med 2014:1.

Till vinnarna hör tidningarna Skriva (+ 39 %), Allt om Whisky (+33%), Kollega (+23%), Hunger (+22 %), Civilekonomen (+20 %) och Filter (+19 %).

Totalt har de redovisade tidskrifterna 33 516 000  bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 4,5 tidskriftstitlar. Det är lika många som i 2013:3 och i 2014:1.

När vi tittar på utvecklingen inom olika kategorier av tidskrifter ser vi både upp- och nedgångar i de flesta tidskriftskategorier. De segment där vi kan se en ökning i läsandet är jakt- och fisketidningar, biltidningar samt tidningar inom segmentet hälsa och träning. Även tidskrifter med fokus på samhälle/debatt visar en stabil utveckling.


För information om digitala räckvidder se ORVESTO® Internet som publiceras månatligen i ORVESTO® Konsument. Där publiceras hundratals sajter, mobilsajter och appar som mäts via ORVESTO® Internet-panelen.


Huvudmedieanvändning 2014
Linjär TV generellt, och SVT:s kanaler i synnerhet, är fortsatt det medium som flest svenskar mellan 16-80 år använder; 4,9 miljoner svenskar tittar i någon mån på någon av SVT:s kanaler en genomsnittlig dag, och snäppet färre på någon av de övriga kanalerna.
Internet via datorn är det tredje största mediet, som används av drygt 4,6 miljoner svenskar. Totalt sett är dock internet via datorn, mobilen eller surfplattan överlägset störst och används av 6 miljoner svenskar en genomsnittlig dag, att jämföra med 5,7 miljoner svenskar som tittar på någon TV-kanal under samma period.

 

I snitt tittar svensken på SVT:s kanaler i 54 minuter/dag, och 55 minuter/dag på övriga TV-kanaler. Svensken surfar på nätet via datorn 48 minuter/dag i snitt, och lyssnar på SR:s radiokanaler i 44 minuter under en genomsnittlig dag.

 

Bland Millennials (dvs personer mellan 20-29 år) så ser vi att de digitala medierna totalt dominerar mediedygnet.


Hela 94,4% använder internet - oavsett plattform - en genomsnittlig dag, och i snitt surfar Millennials 74 minuter per dag via datorn. Andra medier som är överrepresenterade i den här gruppen är internet i mobilen, musik, film (DVD eller streamad) och TV-/dataspel.

 

Jämförelsen med den äldsta gruppen i undersökningen (70-80 åringarna) visar på kontrasten mellan generationerna. I den äldsta åldersgruppen är det de "traditionella" medierna som dominerar: SVT:s kanaler och Sveriges Radio har den längsta dagliga användningen, 101 resp. 78 minuter, och i snitt är det bara 19 minuter som går åt att surfa via datorn.

 

Playtjänster
När det gäller playtjänster så ser vi att samtliga ligger förhållandevis stabilt, med undantag för Netflix som är den enda playtjänst som fortsätter att växa sedan mätningen ORVESTO® Konsument 2013:1. Senaste mätningen visar att 14,8 % av svenskarna använder Netflix minst någon gång i månaden.

 

Obs! Grafen ovan redovisar enbart de playtjänster med en andel som använder minst 1 gång i månaden som är större än 5%.

 

Nyheter i ORVESTO® Konsument 2014:2
• Använder tjänster för att läsa digitala utgåvor av svenska tidskrifter

• Doro- nytt märke på mobiltelefon

• Resmål i Sverige: Nya: Branäs, Bydalsfjällen, Hemavan- Tärnaby, Idre, Järvsö, Kungsbron,
Lofsdalen, Ramundberget, Riksgränsen, Romme Alpin, Säfsen, Tänndalen, Vallåsen, Vemdalen, Åre, Sälen, Hundfjället, Högfjället, Kläppen, Lingvallen, Stöten, Tandådalen.

• Planerar att bli medlem i ett fackförbund inom det närmsta året?

• Medlemskap i organisationer/föreningar

• Nya Elbolag: GodEl, Mälarenergi, Skellefteå Kraft, Umeå Energi

• Nya och fler vinmärken

• Supreme Card under konto/kredit och betalkort

• Kundklubbar: Coop medmera, Hemköp, ICA-kortet, Willys, IKEA Familjy, Åhlens-klubben, Internsport, Stadium, Brothers, Dea Axelsson, Dressman, Flash, H&M Club, Indiska, KappAhl, More by Lindex, MQ, Nilson Shoes, Polarn & Pyret, Scorett, Bauhaus, Blomsterlandet, Clas Ohlson, K-Rauta, Plantagen, Cervera, Hemtex, Albrekts Guld, Guldfynd, APO+ (Apoteket AB), Apotek Hjärtat, Apoteksgruppen, Body & mind (Bodyshop), Kicks.

• Sociala medier: Snapchat, Vine

• Köp på nätet: Bildelar/Biltillbehör

• Typ av information eller tjänster som används på Internet: Fotboll

Share Image: