You are here

2015-06-10

ORVESTO® Konsument 2015:1 är nu lanserad!

Nu är den första ORVESTO® Konsument-mätningen för 2015 lanserad. Undersökningen innehåller massor av intressanta och spännande nyheter. En ny fråga i ORVESTO® Konsument är hur många konsumenter som har annonsblockerare (Ad-block) installerat på sin dator, surfplatta eller smartphone.

Nya ORVESTO® Konsument 2015:1 innehåller även en helt ny fråga som beskriver hur konsumenter använder olika digitala plattformar samt vilka aktiviteter vi utför via respektive plattform. Plattformarna som undersökts är dator, surfplatta, mobil och TV/ uppkopplad tv (d.v.s. smart TV, Apple tv, spelkonsol eller liknande).

Här listas ett urval av nyheter i ORVESTO® Konsument 2015:1:

  • Ny fråga om hur man konsumerar digitala plattformar
  • Annonsblockerare, Ad-block
  • Träningsredskap - Pulsklocka, smartband, smartwatch
  • Digital prenumeration på Morgontidning
  • Försäkringsbolag - Agria, Dina Försäkringar, Förenade Liv, Ikano Försäkring
  • Mobiloperatör - Hallon
  • Märken på surfplatta - Google, Microsoft, Sony
  • Vilken typ av appar man använder (nyttoappar, spel mm)
  • Flygbolag - Quatar Airways
  • Researrangör - Turkietresor
  • Lokala transporter - Båt/färja
  • Rökavvänjning - E-cigarett
  • Kundklubbar - Team Sportia, Twilfit
  • Ny TV- kanal - FOX
  • 100-tals varumärken inom snabbrörlig konsumtion

 

Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari - 30 april och totalt var det 12 573 personer som deltog i mätningen.

 

Morgonpress fortsätter backa och mobilen ökar kraftigt

Den dagliga räckvidden för linjär TV backar marginellt jämfört med motsvarande mätning för ett år sedan (2014:1). I ORVESTO® Konsument 2015:1 ligger den dagliga räckvidden för SVTs kanaler på 71% och övriga TV-kanaler på 69%. Både Sveriges Radio och reklamradio ligger väldigt stabilt.

Läsning av morgontidning fortsätter att minska. Totalt sett minskade läsning av morgontidning från 53% till 50%. I åldersgruppen 16-24 år ligger morgontidningsläsningen på 19% jämfört med 23% i mätningen 2014:1. Daglig räckvidd för internet via mobilen fortsätter öka och är nu uppe i 62% i hela riket, strax under daglig räckvidd för internet via dator som ligger på 63%. Den dagliga räckvidden för internet via surfplatta är 29%.

Även tidsåtgången fortsätter att öka på konsumtion av internet via olika plattformar. Sett på hela riket lägger man i genomsnitt 59 minuter/dag på internet via dator, 15 minuter på internet via surfplatta och 29 minuter på internet via mobil. I åldersgruppen 16-25 år läggs i genomsnitt 107 minuter/dag på internet via en dator, 73 minuter/dag på internet via mobilen och19 minuter/dag via en surfplatta.

48% ser på film, serier eller tv-program vid den tidpunkt de själva vill.

ORVESTO® Konsument 2015:1 innehåller även en helt ny fråga
En fråga som beskriver hur konsumenter använder olika digitala plattformar samt vilka aktiviteter vi utför via respektive plattform - dator, surfplatta och mobil.

Streamade filmtjänster och video on demand-tjänsterna blir också allt fler. Varje vecka tittar 48% av svenskarna på film, serier eller tv-program vid den tiden de själva vill, genom exempelvis streamingtjänster som Netflix, HBO eller tv-kanalernas playtjänster. Men tv-tittandet på tablålagd tid är fortfarande ett populärt tidsfördriv, under en vanlig vecka är det 82% som tittar på tv-program på tv:n. Konsumtion av rörlig bild sker framförallt via datorn, som är den absolut vanligaste plattformen man använder. 39% tittar på webbklipp via en dator varje vecka, 29% tittar på film/serier/tv-program, 16% på nedladdad film/serier/tv-program och 14% på tv-program när de sänds.

Utveckling av dagspress, kvällspress och tidskrifter

Inom segmentet storstadstidningar backar de flesta titlarna jämfört med den tidigare mätningen, 2014:3. Dagens Nyheter minskar med 5%, Svenska Dagbladet med 4%, Dagens Industri med 8% och Göteborgs-Posten med 5%. Metro Stockholm och Skånska Dagbladet ligger kvar på samma nivå som i 2014:3 men minskar jämfört med mätningen för ett år sedan, 2014:1. Direktpress Stockholm och Dagen ökar jämfört med 2014:3, och även för Mitt i-tidningarna syns en mindre ökning.

Kvällspressen fortsätter att tappa läsare. Aftonbladet minskar med 6% och Expressen med 7% jämfört med den tidigare mätningen. Bland tidskrifterna hittar vi som vanligt både upp- och nedgångar. Här är ett urval av tidskrifter som ökat i räckvidd jämfört med den tidigare mätningen: Plaza Deco (24%), Skriva (61%), Vi (16%), Fokus (22%) och Världens Viner (21%).

Totalt har de redovisade tidskrifterna 32 222 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 4,3 tidskriftstitlar. Det är samma siffra som i 2014:3. I 2013:3, 2014:1 och 2014:2 var den siffran 4,5.

I denna rapportering av ORVESTO® Konsument har följande titlar tillkommit.

 

Räckvidd (antal läsare på ett genomsnittligt nummer):

Coop Mer Smak                                                    825 000

Film på Bio (SF:s)                                                 217 000

Hänt i Veckan                                                       278 000

Kloka Hem                                                             29 000

 

För information om digitala räckvidder se ORVESTO® Internet som publiceras månatligen i ORVESTO® Konsument. Där publiceras hundratals sajter, mobilsajter och appar som mäts via ORVESTO® Internet panelen.

 

Förlagsräckvidd tidskrifter

Nedanför visas en topplista på de förlag som når flest antal individer (ett införande i varje titel).

  1. Bonnier Publications: 2 670 000
  2. Aller Media: 2 633 000
  3. Bonnier Tidskrifter: 2 081 000
  4. Egmont Publishing: 2 124 000
  5. LRF: 1 253 000
  6. Aftonbladet Magasin: 1 143 000
  7. Expressen/GT/KP Magasin: 821 000
  8. Albinsson & Sjöberg:  466 000
  9. Plaza Publishing Group:  394 000
  10. Frida Förlag:  182 000
  11. Offside Press AB: 175 000
  12. Dohi Publishing AB: 120 000

 

Nedan ser ni en topplista på de förlag som når flest antal kontakter (ett införande i varje titel).

  1. Aller Media: 4 738 000
  2. Bonnier Tidskrifter: 3 385 000
  3. Bonnier Publications: 3 260 000
  4. Egmont Publishing: 2 977 000
  5. LRF: 1 891 000
  6. Aftonbladet Magasin: 1 804 000
  7. Expressen/GT/KP Magasin: 1 304 000
  8. Albinsson & Sjöberg: 717 000
  9. Plaza Publishing Group:  505 000
  10. Offside Press AB: 201 000
  11. Frida Förlag: 196 000
  12. Dohi Publishing AB: 127 000

 

4 av 10 i åldersgruppen 16-24 år har Ad-block installerat

Det blir allt vanligare med annonsblockerare, Ad-block, installerat på datorer, surfplattor och mobiler. Enligt senaste ORVESTO® Konsument undersökningen har totalt 17% installerat Ad-block på sin dator.                               

Ad-block installerat på surfplattan och i mobilen är fortfarande inte så vanligt. Endast 2,3% har installerat ad-block på surfplattan och 3,4% i mobilen. I åldersgruppen 16-24 år har 42% installerat Ad-block på sin dator.

Hör av dig så berättar vi mer!

Share Image: