2014-06-05
Svenska näringslivets medievanor och beteenden
Nu lanseras årets ORVESTO® Näringsliv, undersökningen som kartlägger det svenska näringslivets medievanor och beteenden. De som ingår i populationen är samtliga yrkesarbetande mellan 21-65 år med en årlig inkomst över 100 tkr. Totalt har 11 307 respondenter svarat på årets undersökning.
Nya titlar 2014
I årets ORVESTO® Näringsliv finns 8 nya tidskrifter med, de är:
• Aktiespararen
• Kollega
• Filter
• Kupé
• Mobil
• Miljö & Utveckling
• Skolledaren
• Jusektidningen
Räckviddsutvecklingen
Storstadstidningar och Kvällspress
Storstadstidningarna tappar läsare jämfört med ORVESTO® Näringsliv förgående år. Dagens Nyheter minskar med 6 %, Dagens Industri minskar med 8 %, Svenska Dagbladet minskar med 6 %, Metro Sth/Mälardalen minskar med 8 % och Göteborgs Posten minskar med 21 %.
Även kvällspressen fortsätter att tappa läsare. Aftonbladet har minskat med 11 % och Expressen med 9 % jämfört med undersökningen 2013.
Fackpressens utveckling
Inom affärspressen backar de flesta titlarna, undantaget är tidningen Chef som ökar från 107 000 läsare till 111 000 läsare. Affärsvärlden minskar med 10 %, Privata Affärer minskar med 21 %, Ny Teknik minskar med 2 % och Veckans Affärer minskar med 24 %.
Titlarna inom Media/Reklam backar något jämfört med ORVESTO® Näringsliv 2013. Dagens Media tappar 8 % och Resumé 11 %
Inom segmentet Data/IT backar samtliga titlar, vilket även är fallet för samtliga titlar inom Byggverksamhet samt Transport.
I segmentet Avtal/Personal/Arbetsmiljö ser vi både upp- och nedgångar. Lag & Avtal minskar med 13 %, Arbetarskydd minskar med 26 % och Personal & Ledarskap ökar med 21 %.
Inom detaljhandeln ökar Icanyheter med 17 % och tidningen Market ökar med 11 %.
Tidskrifterna inom utbildningssektorn visar även på nedgångar, undantaget är Skolvärlden som ökar med 6 %. Lärarnas tidning minskar med 21 %, Chef & Ledarskap minskar med 13 % och tidningen Specialpedagogik minskar med 11 %.
Sociala medier
Användningen av sociala medier fortsätter öka. Av den undersökta populationen är det 61 % som besöker Facebook minst en gång per vecka och 52 % som besöker dagligen. Kvinnor är betydligt mer aktiva på Facebook än män. I åldersgruppen 21-28 år är det 88 % som besöker Facebook minst en gång per vecka.
32 % besöker Youtube varje vecka och 16 % dagligen. På Youtube är män betydligt mer aktiva än kvinnor. 7 % är aktiva på Twitter minst en gång per vecka. I åldersgruppen 21-28 år är motsvarande siffra drygt 12 %. Användningen av Instagram har ökat kraftigt mellan undersökningarna ORVESTO® Näringsliv 2013/2014. 24 % av den undersökta populationen är idag aktiva på Instagram minst en gång per vecka och 18 % är aktiva dagligen. I åldrarna 21-28 år är det 56 % som är aktiva på Instagram varje vecka.
För information om sajträckvidder se ORVESTO® Internet som publiceras månatligen i ORVESTO® Konsument. Där publiceras hundratals sajter, mobilsajter och appar som mäts via ORVESTO® Internet-panelen.
Näringslivet lägger mest tid på digitala kanaler
Det svenska näringslivet lägger störst del av sin mediekonsumtion på digitala medier. Totalt sett läggs 65 minuter per dag i genomsnitt på internet via en dator, 33 minuter/dag på internet via smartphone och 18 minuter/dag på internet via surfplatta.
I genomsnitt läggs 51 minuter/dag på SVTs tv-kanaler och 61 minuter/dag på övriga tv-kanaler.
Totalt sett läser 54 % av det svenska näringslivet någon morgontidning en genomsnittlig dag, 18 % läser en kvällstidning och 31 % en tidskrift. Högst daglig huvudmedieanvändning har internet via dator på 72 % före SVTs tv-kanaler och övriga tv-kanaler på 70 % respektive 71 %.
Marknadschefens mediekonsumtion
Målgruppen marknadschefer lägger betydligt mer tid på de digitala kanalerna är genomsnittet för ORVESTO® Näringsliv. Även reklamradio sticker ut när det gäller marknadschefernas mediekonsumtion. En marknadschef lägger i snitt 37 minuter/dag på reklamradio och genomsnittet är 18 minuter/dag för hela ORVESTO® Näringsliv-populationen.
Marknadscheferna läser mer morgonpress och tidskrifter än genomsnittet. Även mediekonsumtionen av Sveriges Radio, reklamradio och SVTs tv-kanaler ligger betydligt högre. Dagliganvändning av övriga tv-kanaler ligger något under genomsnittet.
Nya modeller och analysmöjligheter
Day in Life B2B
Day in Life för näringslivet är en undersökning som speglar vad näringslivet gör på dagarna. Här kartläggs medievanor, sinnesstämning etc. I Day in Life kan man analysera vilka huvudmedier olika målgrupper konsumerar och när på dygnet - exempelvis hur en marknadschefs mediekonsumtion skiljer sig från en IT-chefs eller en läkares mediekonsumtion.
Business Innovation
Early adopter-modell för näringslivet - vilka branscher eller vilka positioner är förändringsbenägna och driver utveckling? I modellen Business Innovation finns svaren. Modellen speglar hur snabbt olika sorters människor tar till sig nyheter respektive hur informationssökande de är.
Word of Mouth inom Näringslivet (ORVESTO® Buzz)
Modellen utgår ifrån Malcolm Gladwells bok "The tipping point" och identifierar olika typer av sändare i olika kategorier:
• salesmen
• mavens
• connectors
• champions
Medier kan beskrivas utifrån sin förmåga att fortsätta leverera efter annonsinförandet och medieplanerare kan använda grupperna som målgrupper för att spetsa till medievalet och nå de som sätter bollen i rullning.
Undersökningen i sin helhet finner du här!