You are here

2011-08-31

Prioriteringen av sparande ökar

Konsumentklimatet augusti 2011 är lanserat

För tredje månaden i rad har konsumentklimatet nu legat på en lägre nivå än tidigare och det syns nu tydligt att den optimism som konsumenterna i Sverige visade under förra hösten, vintern och våren inte längre håller i sig.

Storstäderna drar isär: här finns både en större andel som tror att de kommer att få mer pengar att föra sig med och en större andel som tror att man kommer att få mindre att röra sig med.

Prioriteringen av finansiellt sparande ökar i hela befolkningen. Bland personer som räknar med att få mer pengar att röra sig med har prioriteringen i augusti ökat för både sparande i bank, skuldbetalning och värdepappersköp.

Även prioriteringen av bättre bostad ökar, framför allt i storstäderna. Här börjar finnas ett uppdämt behov.

Efter en dålig period för klädhandeln finns det nu chans till lite bättre försäljning.

Däremot ser det mörkare ut för reseföretagen.

Undersökningen genomfördes under perioden 3-25 augusti 2011, då 1 006 intervjuer gjordes i Sverige med personer i åldern 15 år och äldre. Undersökningen gjordes online. Tidigare månader har omfattat ungefär lika många intervjuer vardera. Urvalet dras slumpmässigt ur TNS SIFOs webbpanel, som rekryterats riksrepresentativt via telefon och postala utskick.

Konsumentklimatet augusti 2011

Share Image: