You are here

2008-03-13

Prisbelönt innovation av mediaundersökingar

I oktober i höstas så samlades 230 delegater från 40 länder i Wien för det fjortonde Worldwide Readership Research Symposia. Totalt hölls 58 föredrag. 2 av dessa var svenska och från SIFO Research International och handlade om hur innovation och nya koncept inom mediaundersökningar lett till bättre och mer relevanta mediamätningar.

Det första paper presenterades av Peter Callius och Anders Lithner, SIFO Research International, som beskrev det komplexa system av undersökningslösningar som SIFO RI genomför för att mäta den svenska dagspressen. Detta paper tilldelades det mycket prestigefyllda priset "Best paper award". Med andra ord det samlade omdömet från världens mediaundersökare är att det svenska systemet av printmätningar är i absolut världsklass.

Det andra papret som presenterades av Peter Masson, Sesame Ltd och Peter Callius, SIFO Research International handlade om hur modellering av undersökningsdata och data integration av nya undersökningar in i befintliga lett till helt nya och innovativa lösningar för den svenska mediebranschen. Tre exempel presenterades på dataintegration in i SIFO RI:s stora målgrupps- och mediaundersökning, ORVESTO.

Dels visades arbetet med att integrera QRS (Quality of Reading Survey – världens största undersökning av tidskrifters kvalitativa egenskaper) och dels modelleringen och insamlandet av internetmätningar (Ett koncept som är världsunikt och väckt mycket stort intresse internationellt) och slutligen skapandet av dagliga räckvidder som nämnts ovan.

Intresserad av 2007 års paper från WRRS?
Är du intresserad av 2007 års paper så är det enklaste att kontakta Peter Callius på Media Research-avdelningen på SIFO Research International, så delar vi gärna med oss eller kommer och berättar om de viktigaste internationella lärdomarna just nu. Vid varje symposium så levereras också en sammanställning över världens alla printundersökningar - vid intresse av internationella jämförelser så är de också självklart tillgängliga. 

Daily reach and beyond

Integrating QRS data and Internet panel data into the Swedish NRS (ORVESTO Consumer)

Share Image: