2015-04-29
ORVESTO® Junior är nu lanserad! Idag lanseras undersökningen ORVESTO® Junior 2015. Årets undersökning innehåller många nyheter, bland annat om hur barnen konsumerar media samt aktiviteter och beteenden på olika plattformar.
Annat nytt är bland annat frågor kring total tidsåtgång och internetanvändning på olika plattformar, påståenden om inställning till reklam, hur mycket man skulle sakna att inte ha sin dator, surfplatta eller mobil och hur ofta man tittar på mobilen. För mer information om nya frågor se längre ner i nyhetsbrevet.
Rörlig bild - tveklöst populäraste aktiviteten på alla plattformar
Att rörlig bild är den största och populäraste aktiviteten på nätet bland barn har vi kunnat följa i ORVESTO® Junior sedan flera år tillbaka. Men i årets Junior har vi specificerat aktiviteterna efter vilka plattformar man använder, för att få en ännu bättre uppfattning om det digitala beteendet.
Plattformarna som undersökts är dator, surfplatta, mobil och TV/ uppkopplad tv (d.v.s. smart TV, Apple tv, spelkonsol eller liknande).
Självklart går all data i Junior att korsköra mot olika målgrupper.
Svenska barn låter sig inte styras av schemalagd TV
Att titta på film, klipp, serier och tv-program vid den tidpunkt det passar just mig blir ett allt vanligare beteende, och är idag bara ett knapptryck bort. Streamade filmtjänster och video on demand-tjänsterna blir också allt fler. Varje dag tittar 57 % av barnen 7-15 år på film, klipp, serier och tv-program på nätet via några nämnda plattformar ovan (netto). 32 % tittar på tv-program på sändningstiden varje dag. Att ladda ner film/klipp/serier eller tv-program från nätet är dock inte lika vanligt förekommande i yngre målgrupper.
Surfplattan är barnens förstahandsval för rörlig bild
Både dator, mobil, plattform och den smarta tv:n används flitigt för tittandet, användandet är relativt jämt fördelat mellan plattformarna. Dock är surfplattan den plattform där flest tittar på rörligt innehåll.
Streamar film, klipp, tv-serier via plattformar
"Alla" har en Smartphone eller surfplatta
Över 90 % av barnen har idag tillgång till en smartphone och 88,5 % av har tillgång till surfplatta (i hemmet eller egen). 95 % av barnen är dagligen online via dator, surfplatta eller mobiltelefon.
Men TV och Smartphone skulle saknas mest…
Vi ställde frågan - Hur mycket skulle du sakna att inte ha en … dator, surfplatta, mobil, tv-apparat eller spelkonsol? Mobilen och tv-apparaten var plattformar som barnen framför allt skulle sakna att inte längre ha tillgång till i sin vardag, 60 % menar att de skulle sakna respektive plattform mycket/väldigt mycket. Hälften av barnen med tillgång till surfplatta anser att de skulle sakna surfplattan mycket/väldigt mycket om den försvann från deras liv.
När barnen fick beskriva sig själva med ett ord blev det så här
Det är ingen lätt fråga att svara på. Snäll, glad, rolig, sportig och smart. Så svarade flest barn på frågan om hur de själva skulle beskriva sig själva, med ett enda ord. Fler tjejer ansåg sig vara omtänksamma, kreativa och positiva, medan killarna istället ansåg sig vara sportiga, smarta och coola. Andra beskrivande ord som dök upp från flera håll var busig, spelnörd, fabulös, hipster, djurvän och fotbillskille/tjej. Totalt sammanställde vi 80 svar, där fler än tre personer svarat samma sak. Men listan över unika ord var lång. Isprinsessa, godismonster asgrym och a-traktorraggare tillhörde de mer unika.
Det är intressant att se blandningen av beskrivande ord. En del beskriver sig genom ett intresse och andra genom en egenskap. Tillsammans talar orden sitt tydliga språk. Barn och ungdomar är olika. För vuxna kan det vara svårt att uppfatta de nyanser barn själva tydligt ser. Med andra ord är ökad insikt om barn och ungdomars värd ett måste för alla som försöker förstå dem.
Om ORVESTO Junior
ORVESTO® Junior undersöker medie- och konsumtionsvanor bland barn och ungdomar i åldrarna 7-15 år. Undersökningen genomförs postalt en gång per år under perioden februari till mars. 2015 deltog totalt 2024 barn och ungdomar vilket motsvarar 964 000 barn och ungdomar runt om i Sverige. I år hade barnen även tillgång till en webb-portal "Ung 2015" som stöd när de svarade på undersökningen.
Nya frågor i ORVESTO® Junior 2015:
- Jag gillar reklam
- Jag upplever de mesta av reklamen som störande
- Reklam/ annonser gör att man ibland köper onödiga saker