2017-09-14
I ORVESTO Näringsliv 2017 beskrivs den yrkesarbetande befolkningens mediekonsumtion. Allt från läsning av dagspress och branschpress till beteendet på olika digitala plattformar och sociala medier. Utöver mediekonsumtion undersöks och kartläggs även tusentals målgrupper i ORVESTO Näringsliv. Nedanför listas några exempel på målgruppskategorier ur undersökningen:
I analys- och medieplaneringsprogrammet Sesame finns som vanligt oerhört mycket mer data och insikter att hitta!
I årets undersökning, som genomfördes under perioden 13 mars – 2 juni 2017, har 13 710 personer deltagit. Dessa representerar en population av ca 4,6 miljoner människor i åldrarna 21-65 år med en taxerad årsinkomst på minst 100 000 kr. Nytt för 2017 är att respondenterna fick välja att svara på undersökningen postalt eller digitalt.
E-tidningsläsande inkluderat i räckvidden
Liksom i förra årets undersökning inkluderas även läsande av e-tidningar (dvs. digitala exakta kopior av den tryckta utgåvan) in i de officiella printräckvidderna. Många B2B titlar har varit föregångare inom området och det syns också tydligt att det gett ett positivt tillskott av nya läsare. Då detta innebär ett tillskott av läsare ska man ha detta i åtanke när man analyserar den nya datan och jämför med tidigare mätningar.
Förändringar i räckviddsfrågan för dagspress
För de tidningar som har söndagsutgivning så har det svarsalternativet tagits bort i undersökningen och istället ersatts av en fråga som mäter läsande en genomsnittlig veckodag. Bakgrunden är helt enkelt att det blivit otidsenligt att separera söndagstidningen och att fortfarande mäta lördag som en ”vardag”. Dessutom är det tydligt att utvecklingen av e-tidningsläsandet gör att begreppet en genomsnittlig dag blivit tydligare och mer lättförståeligt för respondenter.
Exempel på nya frågeområden i Orvesto Näringsliv 2017
Vill du ha nyhetshetsbrevet i PDF, klicka här!