2014-11-13
Ägarna av surfplattor och/eller smarta telefoner lägger 129 kr per år på appar till sina telefoner/surfplattor, en minskning med 9% jämfört med förra mätningen.
De som äger en Apple-produkt lägger mer pengar på appar: 184 kr/år för iPad-ägarna resp. 166 kr/år för dem som har en iPhone. De som har en smarttelefon från någon av de övriga tillverkarna är däremot relativt sätt snålare, och lägger knappt en hundralapp (96 kr) per år på appar.
Tunga tidskriftskonsumenter kompletterar med digital läsning
Apparna som man kan ladda ner är som bekant många, och bland dessa finns de som ger tillgång till bl.a. svenska tidskrifter, som t.ex. Readly eller Ztory. En av nyheterna i ORVESTO® Konsument 2014:2 är att vi frågar om användningen av just dessa appar.
Totalt är det 18,3% av svenskarna mellan 16 och 80 år som använder den här typen av appar. Klart vanligast är gratisversionen, som används av 8 av 10.
Det är tydligt att de som använder dessa appar gillar verkligen tidningar! Med undantag för familjetidningar och morgontidningar, är användarna av appar som Readly och Ztory oftare läsare av alla sorters tidningar. Dessutom ser vi att i den här målgruppen har 80% av de 224 tidskrifter och magasin som vi mäter i ORVESTO® Konsument högre räckvidd, relativt sett.
Den digitala läsningen verkar alltså fungera som ett komplement till de tryckta tidningarna. Kommer det att fortsätta så, eller kommer den att kannibalisera på läsningen av pappersutgåvorna? Vi följer utvecklingen!
Har du frågor under tiden, kontakta Laura Macchi