2014-06-09
Även om de allra flesta Millennials, faktiskt så många som 72,2%, uppger att lönen är viktigast, så visar detta sig bara vara en hygienfaktor. Det är arbetskollegorna och utmaningarna/utvecklingen som är de verkliga drivkrafterna i den här gruppen.
Mest differentierande är att de anser att goda karriärmöjligheter resp. möjligheten att jobba utomlands är relativt sett mycket viktigare än det yrkesverksamma Sverige generellt.
Om vi tittar på just lön och löneförmåner, är en konkurrensmässig grundlön också "bara" en hygienfaktor. Det som driver den här målgruppen är en snabb löneutveckling och bra ersättning vid övertidsarbete. Friskvårdsbidrag samt bonus på individuell alt. gruppens prestation är de förmåner som är mest särskiljande för den här gruppen. Företagshälsovård, vinstdelningssystem och bra försäkringar är däremot oviktiga i Millennials ögon.
Den här är bara en av alla de möjliga målgrupper som kan tas fram och analyseras i ORVESTO® Näringsliv! Kontakta Laura Macchi om du vill veta mer.
* Millennials: personer födda mellan 1981 och 1993.