2012-10-23
Energibranschen brottas fortfarande med lågt förtroende hos sina kunder – men TNS Sifos Energibarometer visar att det ljusnar något.
Ladda ner tillhörande fil i pdf här.
I TNS Sifos Energibarometer finner du en stor mängd information om den svenska energimarknaden - både för branschen som helhet och för enskilda energibolag. Fokus ligger på områden som varumärkesfrågor, förtroende/anseende, kännedom, prisuppfattning, bytesaktivitet/jämförsajter, reklam mm. Dessa är frågeområden som i viss mån kommer att variera över kvartalen.
Joakim Norin på TNS Sifo, ansvarig för mätningen som återkommer varje kvartal, nämner Skellefteå Kraft, Telge Energi och Vattenfall som exempel på bolag med ökat förtroende under senaste kvartalet.
Fjärrvärmekunderna i Sverige är fortsatt nöjda med sitt energislag och det framgår att priskänsligheten inte är lika hög som man kan tro. Däremot finns det ett behov hos villaägare att förstå sin anläggning bättre för att kunna optimera förbrukningen av energi.
Jämförsajter har en fortsatt stor andel besökare, och en stor andel uppger att de har stor nytta av tjänsten. Marknaden domineras avElskling.se.
Målgruppen för undersökningen är svenska hushåll som köper nät, el, fjärrvärme eller gas. Många av resultaten är också uppdelade i dessa områden. Totalt gör vi 1 500 intervjuer per kvartal och urvalet dras slumpmässigt ur TNS Sifos onlinepanel som rekryterats riksrepresentativt via telefon och postala utskick.
Varje kvartalsrapport baseras på 1500 intervjuer och har jämförelser mot tidigare kvartal.
Rapporten finns nu tillgänglig för försäljning, se här för mer information.
För ytterligare information vänligen kontakta:
Joakim Norin, TNS Sifo
0708 35 39 22