2010-06-16
Nu finns räckvidder för veckans alla olika utgåvor hos de stora dagstidningarna och dagpresspaketen i medieplaneringverktyget SESAME®.
Genom att veckodagsräckvidder förs in i SESAME blir det möjligt att medieplanera på enskilda veckodagar och därmed optimera målgruppsträffen. Med hjälp av veckodagsräckvidderna är det exempelvis möjligt att:
Följande tidningars och pakets veckodagsräckvidder finns i SESAME: Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten, Metro, Stockholms City, Sydsvenskan, Land & Rike samt Stormarknadspress.
- Införandet av veckodagsräckvidder i SESAME är en viktig byggsten för mediehusräckvidder. I programmets multimediaplaneringsfunktion kan veckodagsräckvidderna för print kombineras med internet- och TV-data för att ge netto- och bruttopubliker på (kampanj)dagnivå, säger Mats Lindén, Senior Research Director på TNS SIFO.
Det har länge varit ett önskemål från annonsmarknaden och mediebyråerna att kunna följa räckviddsvariationer för olika veckodagar och säsonger. Genom avtalet mellan Sveriges Mediebyråer och Tidningsutgivarna (TU) skapades ORVESTO Dag som genom en daglig webbundersökning redovisar dagliga räckvidder för de stora dagstidningarna och dagstidningspaketen.
För att göra det möjligt med veckodagsräckvidder i SESAME hämtas genomsnittliga veckodagsräckvidder från ORVESTO Dag som sedan kalibreras in i SESAME. Data från ORVESTO Dag hämtas från samma tidsperiod som ORVESTO Konsuments fältperiod vilket för ORVESTO Konsument 2010:1 var januari - april.
För mer information, vänligen kontakta:
Mats Lindén, Senior Research Director, TNS SIFO, telefon 08-507 421 94
Bengt Olsson, Vice Vd, TNS SIFO, telefon 08-507 423 10