You are here

2007-11-14

Vem är din kund? Och varför?

Vi lanserar en ny modell för analys av konsumentbeteende - Shopping Innovation

Människor som har en mobiltelefon från Sony Ericsson är i större utsträckning än andra är Pionjärer, medan de som har en Nokia utmärker sig som Avvisande konsumenter. Kvinnor som använder Clinique är i högre utsträckning än andraPionjärer, medan kvinnor som använder Oil of Ulay kan beskrivas som Prylgalna konsumenter.

Shopping Innovation är en segmenteringsmodell i ORVESTO® Konsument som utgår ifrån bakomliggande drivkrafter hos människor och hur dessa kan förklara konsumentbeteenden.

Som annonsör eller mediekanal är det av största intresse att ha så bra och uppdaterad kunskap som möjligt om marknaden och sina kunder. Det räcker inte att enbart känna till vilken målgrupp man vänder sig till, även inom olika målgrupper återfinns olika typer av konsumentbeteenden. Målgruppens olika drivkrafter spelar roll för vilka kommunikativa strategier som ska väljas, hur de ska utformas och givetvis också för medievalen.

Shopping Innovation är ett effektivt verktyg för att sätta konsumenten under lupp och förstå inte bara vem som är kund utan också varför. Människor agerar olika beroende på situation, behov och andra bakomliggande drivkrafter, därför blir det är nödvändigt att se på kunden från flera olika håll.

Shopping Innovation segmenterar människor utifrån deras inställning till produktnyheter och kon-sumtion samt deras konsumentbeteende. Modellen innehåller 5 shoppingtypologier.

Shopping Innovation skiljer människor som kan beskrivas som ”early adopters” och som aktivt söker efter nyheter på marknaden, från människor som snarare kan beskrivas vara ”efterföljare” eller ”bevarare”. Modellen bygger på två dimensioner av attityder kopplade till konsumtion: social logik och marknadslogik. Den sociala logiken visar i vilken grad människor tar till sig allmänna nyheter, håller sig informerade och är intresserade av nyheter på marknaden. Marknadslogiken illustrerar i vilken utsträckning människor agerar utifrån den sociala logiken.

Modellen finns i ORVESTO® Konsument och köps som ett unikt analysverktyg, i första hand för an-vändning i SESAME®. Är du intresserad och vill veta mer om Shopping Innovation, hör av dig till någon av oss på SIFO Media Research eller besökwww.sifomedia.se

Share Image: