2012-04-23
Idag torsdag den 19 april lanseras årets upplaga av ORVESTO® Junior. Undersökning är den största i Sverige som visar barns och ungdomars (7-15 år) medievanor och konsumtionsmönster.
Idag lanseras årets upplaga av ORVESTO® Junior. Undersökning är den största i Sverige som visar barns och ungdomars (7-15 år) medievanor och konsumtionsmönster.
Ett representativt urval av barn och ungdomar i Sverige, 7-15 år, har svarat på ett antal frågor om bland annat internet- och mobilanvändning, läsandet av serietidningar, datatidningar och ungdomstidningar, TV-tittande, ätvanor, intressen och tillgång till kapitalvaror. Undersökningen genomfördes under februari och mars 2012.
ORVESTO® Junior genomförs varje år. Nytt för i år är att vi även har med 15-åringar (tidigare 7-14 år) Totalt svarade 2 088 barn och ungdomar, vilket motsvarar 903 000 personer.
Ett axplock ur undersökningen
Fler (53 procent) har mobil i åldersgruppen 7-9 år jämfört med föregående år (44 procent) 80,5 procent har mobil
(7-15 år), av dessa har 44 procent smartphone. I åldersgruppen 13-15 har 68 procent smartphone.
Vid val av mobil tycker tjejer att det viktigaste är att den har en kamera (74 procent). För tjejer är även utseendet på mobilen viktig, 63 procent svarar att det är viktigt att mobilen är snygg medan motsvarande siffra för killarna är 42 procent. För killarna är det viktigast att kunna ladda ned appar och att komma ut på Internet via mobilen.
Den vanligaste aktiviteten man gör med sin mobil flera gånger per dag är att skicka sms följt av lyssna på musik samt spela spel. 34 procent av barnen svarar att de använder sin mobil till att ringa med dagligen. Motsvarande siffra för att skicka sms är 44 procent. Detta skiljer sig givetvis mellan olika målgrupper såsom kön och ålder.
Ring oss gärna redan idag om du vill veta mer. För visst vill du veta mer!