You are here

2019-10-10

ORVESTO Konsument 2019:2

Idag den 10 oktober lanseras mediernas räckvidder enligt ORVESTO Konsument 2019:2.
Undersökningen genomfördes under perioden 1 maj – 31 augusti och totalt deltog 12 804 personer i mätningen.

I denna rapport redovisas primärt tryckta medier och deras digitala utgåvor. I Sesame finns som vanligt data för samtliga huvudmedier, sociala medier etc.

 

Varumärkets totala räckvidd

Att analysera den tryckta printprodukten utan att ta hänsyn till varumärkets totala räckvidd är att bara berätta ena sidan av utvecklingen av printvarumärken. Därför uppmanar vi alla till att studera både den digitala och det analoga fotavtrycket och att se hur de samverkar.

Den digitala mätningen baseras på en passiv teknisk mätning av 20 000 individers surfbeteende på mobil, appar och desktop. Vi ser i mätningen att variationen är mycket stor. Vissa har långt kvar till sin digitala ”tipping point” (det ögonblick då man i snitt har fler digitala än analoga läsare) och vissa har nått den sedan länge medan ytterligare en kategori har ett digitalt fotavtryck som helt enkelt är för litet att mäta på ett tillförlitligt sätt.

 

Nya tidskriftstitlar

Följande tidskriftstitlar har tillkommit (antal läsare av ett genomsnittligt nummer).
Elektrikern 42 000
Målarnas Facktidning 23 000
Nya Rum 39 000

Totalt har de redovisade tidskrifterna 23 025 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 2,9 av de redovisade tidskriftstitlarna. Detta är samma siffra som i 2019 :1. Motsvarande siffra i 2018:3 var 3,1 och i 2018:2 var den 3,3.