You are here

2022-10-18

ORVESTO Konsument 2022:2

Idag den 18 oktober lanseras mediernas räckvidder enligt ORVESTO Konsument 2022:2.

Undersökningen genomfördes under perioden 1 maj – 31 augusti och totalt deltog 12 754 personer i mätningen. I denna rapport redovisas räckvidder för tryckta medier och deras digitala utgåvor samt sociala medier.

I analysverktyget Sesame finns som vanligt medieräckvidder för följande mediekategorier:

  • Dagspress/lokala tidningar                                                    
  • Tidskrifter
  • Internetsajter (sajter/sektioner/nätverk)
  • TV/play
  • Radio
  • Poddar
  • Tjänster för digitala utgåvor (ex Storytel, Readly)
  • Streamad musik
  • Sociala Medier
  • Bio
  • ODR & ADR
  • Utomhusreklam

 

Varumärkets totala räckvidd

När vi analyserar mediernas varumärken tittar vi alltid på varumärkets totala räckvidd, dvs både print och digitalt*. Precis som i ORVESTO Konsument 2022:1 ser vi en övergripande trend där printdelen av räckvidderna ligger på de nivåer vi redovisade före pandemin, samtidigt som det blir tydligt att vår alltmer digitala vardag genererar en digital kompensation för ett antal varumärken, något som gäller både för magasin och lokala medier.  

*Den digitala mätningen baseras på en passiv mätning av 20 000 individers surfbeteende på mobil, appar och desktop. 

Kontakta oss på sesamesupport@kantarsifo.com om du vill veta mer.

Här bjuder vi på några färska insikter från undersökningen