GOLD STANDARD
MINSKA RISKEN FÖR FELPLACERING AV ANNONSER OCH FÖLJ GOD PRAXIS
Med digital displayreklam, såsom banner på nyhetssajter och hemsidor, direkt och via ad-tech plattformar, är det viktigt att ta hänsyn till användarna och deras upplevelse liksom att säkerställa arbete med att minska annonsbedrägerier och öka varumärkessäkerheten. Kantar Media Audit har uppdraget att utföra revision av de webbplatser och plattformar som ansöker om IAB Sveriges certifiering Gold Standard.
IAB Sverige vill med certifieringen Gold Standard minska annonsbedrägeri/Ad Fraud, förbättra den digitala reklamupplevelsen/UX och öka varumärkessäkerheten/Brand Safety.
Genom att följa ett antal kriterier visar medieföretag att man tar ansvar för långsiktighet och hållbarhet i sin affär. I granskningen följer Kantar Media Audit uppsatt regelverk vid revision och granskning.
Företag som registrerar sig för Gold Standard-programmet har sex månader på sig att fullborda certifieringen. Detta inkluderar implementering av förändringar för både teknikplattformar och processer vilka täcker in annonsbedrägeri, varumärkessäkehet/brand safety och användarupplevelse, med efterlevnadskriterier anpassade till varje del av värdekedjan.
Företag som är certifierade för IAB Sweden Gold Standard har åtagit sig att:
- Minska annonsbedrägerier genom implementering eller genom att visa stöd för IAB Tech Labs ads.txt-initiativ. Ads.txt tillåter domänägare att lista vem som är behöriga att sälja sina inventeringar, vilket förhindrar försäljning av falskt lager.
- Öka varumärkessäkerheten/brand safety genom att bli certifierade enligt Gold Standard Group (GSG) Varumärkes-riktlinjer.
- Förbättra den digitala reklamupplevelsen för konsumenterna genom att följa IAB Tech Labs LEAN-principer och standarderna som ställs av den tidigare svenska standarden Annonsvänligt Sverige som inkluderar Coalition for Better Ads.
Kantar Media Audit är utsedd revisionspartner till IAB och IAB Gold Standard. Du kan läsa mer om IAB Sweden Gold Standard här.
General Sidebar
Vill du veta mer om våra tjänster? Fyll i din e-postadress, så kontaktar vi dig senast nästkommande vardag.
Ja, jag vill bli kontaktad av Kantar Sifo.
Genom att klicka på "Skicka" godkänner jag Integritetspolicy