Dagstidningar och tidskrifter
TS-upplaga standard för seriösa svenska dagstidningar och tidskrifter.
Med TS-upplagan får du ett kvitto på att det är rätt upplaga som redovisas. En trygghet för både mediet som blir trovärdig med en tredjepartsrevision, och för annonsörer och mediaförmedlare som vet att man kan lita på siffrorna.
Så här går det till:
Våra revisorer besöker mediet, går igenom abonnemangsregister, prenumerationskampanjer, distributionsunderlag som postens följesedlar, bokföring, avtal, lösnummerförsäljning och andra underlag. Varje enskild utgåva av en titel granskas, ett arbete som sker i tre steg,
- Distributionen sätter taket för hur hög upplagan kan vara. Vi stämmer av givna uppgifter mot tryckerirapporter och distributionsfakturor som visar att tidningen har tryckts och skickats ut. Även utgivningsplanen kontrolleras för att se att tidningen verkligen har nått konsumenten på utlovad tid.
- Abonnemangen kontrollerar vi bland annat genom att undersöka att abonnenten finns, att abonnemangen är individuellt efterfrågade och att rabatterna följer våra regler. Friexmottagare, rabatterbjudanden, kampanjer och prenumerationsperioder kontrolleras och distributionen jämförs mot övriga register.
- Ekonomin granskar vi utifrån steg ett och två. En idealintäkt räknas fram som motsvarar intäkten om alla abonnenter hade betalat. Den jämförs vi sedan mot faktiskt bokförd intäkt i huvudboken.
TS-upplagan redovisas varje år
En TS-upplaga redovisas alltid varje år, för dagspress i början av mars, för tidskrifter och gratistidningar i mitten av oktober. Men man kan även komplettera med tätare redovisningar som alltid jämför med motsvarande period året innan. TS-upplaga redovisas dels som helhet, dels uppdelad på abonnemang, lösnummer, medlemsexemplar och friexemplar. Enkelt och överskådligt.
Tuffa krav ger kvalitet i siffrorna
En revision tar oftast en dag, men det varierar en del beroende på hur mycket som förberetts. Kantar Sifos revisorer, likt bolagsrevisorer, har tystnadsplikt.
Förutom genomförd revision krävs att mediet har minst 25 procent redaktionellt innehåll, kommer ut med minst fyra utgåvor per år, har en offentliggjord utgivningsplan och även i övrigt uppfyller postens villkor för posttidningar. Mediet ska ha ett giltigt utgivningsbevis. Kan vara tufft, men det leder till att medieköparna litar på TS-upplaga. Om dessa krav inte uppfylls är RS-distribution ett bra alternativ.
Dessa är redan med
Idag är det mer än 500 dagstidningar och tidskrifter som valt att ansluta sig för upplagerevision. Vilka det är ser du under Audit Rapporter.
Jens Borgström
Medierevisor, Ansvarig Tidskrifter och Gratistidningar
General Sidebar
Vill du veta mer om våra tjänster? Fyll i din e-postadress, så kontaktar vi dig senast nästkommande vardag.
Ja, jag vill bli kontaktad av Kantar Sifo.
Genom att klicka på "Skicka" godkänner jag Integritetspolicy