Papers
Vi har under flera år samlat på oss en gedigen kunskap om organisationer, ledarskpap, media, reklam och mycket mer. Nedan finner du några av våra White Paper där vi delar med oss av denna kunskap.
Connected Innovation - En guide för att innovera på ett nytt sätt
Hur kan du skapa innovation på ett annorlunda sätt för att sticka ut från konkurrenterna? Hur kan du främja tillväxten av ditt varumärke? Varför är det viktigt att koppla samman innovation med andra delar av verksamheten?
För att besvara några av dessa frågorna har vi kombinerat de senaste tankarna från Kantars innovationsexperter med datadrivna insikter och fallstudier från framgångsrika varumärken, såsom L'Oréal, McDonald’s och Coca-Cola.
Efter att ha läst guiden kommer du förhoppningsvis ha fått nya insikter kring:
-
Varför det är viktigt att bygga din innovationsstrategi på en stark varumärkesgrund för att kunna utforska nya områden
-
Hur du kan använda dig av reklam för att låsa upp potentialen i din lansering
-
Hur innovation kan bidra till att skapa en framgångsrik varumärkesupplevelse
-
Varför du bör bevara mänskliga insikter när du använder AI i din innovationsprocess
Tveka inte att höra av dig till oss om du har några frågor om vårt innovationserbjudande.
2024-01-10
Finding the Future: Fashion trends report
Kantar har släppt sin senaste trendrapport i serien Finding the Future. Ämnet denna gång är fashion.
Detta är den sjätte upplagan av Kantars Digital Analytics-serie Finding the Future. I den här upplagan fördjupar vi oss i modelvärldens trender med fokus på konsumentbehov i förändring - både i ett bredare perspektiv och hur det tar sig uttryck inom mode. Vi ger dig en inblick i vad konsumenterna vill ha och förväntar sig från modebranschen och hur företag kan innovera för att möta detta. Dessutom utforskar vi konsumenten bakom trenderna med hjälp av sök- samt socialdata.
I rapporten kan du läsa om:
- En strävan efter modetrender som främjar hälsa och välbefinnande
- ”Modest fashion”: att bryta mot stereotyper och inspirera till mångfald
- Hållbara och nästa generations material i framkant
- Ökad popularitet för second hand och att fynda
- Tech inom mode: att tänka nytt och omvandla modeindustrin
Kantars Dx Analytics tillämpar AI och analys på digital sökdata för att identifiera nya trender och insikter. Rikedomen i sökdata ger oss både en bredd och ett djup i insikterna. Vi vet att sök har en tydlig koppling till efterfrågan.
Sökdata har en enorm potential men är en ofta underskattad datakälla för insikts- och trendarbete. På Kantar antar vi ett brett perspektiv och kan hjälpa dig att kartlägga och identifiera framtida innovations-, tillväxt- och aktiveringsmöjligheter på alla marknader.
Är du nyfiken på att höra mer om hur vi hjälper företag genom att jobba med sökdata och teknik? Hör av dig till oss för ett samtal och en demo.
2023-12-15
Öka försäljningen genom meningsfulla och särskiljande kundupplevelser
3 tips för att öka försäljningen genom meningsfulla och särskiljande kundupplevelser
Nya globala studier från Kantar visar att 75% av styrkan i ett företags varumärke beror av kundupplevelser medan endast 25% på investeringar i betalda medier. Med kundupplevelser menas alla möten en kund har med ett varumärke, både digitala och fysiska. Samma studier visar att de varumärken som växer mest är exceptionellt bra på att leverera meningsfulla och särskiljande kundupplevelser. Vill du veta vad det innebär i praktiken? Ladda ner vår senaste broschyr.
2023-12-05
The future of Tech Enabled Life
The future of Tech Enabled Life
Nu har Kantar släppt en ny rapport i vår trendserie och denna gång handlar det om trender inom konsumenters teknikanvändande!
Kantars Dx Analytics tillämpar AI och analys på digital sökdata för att identifiera nya trender och insikter. En undersökning av 36+ miljarder sökdatapunkter över hela världen skapar en övertygande berättelse om teknologins roll, värde och betydelse i konsumenternas värld. Medan debatten pågår om AI och robotteknik som tar över våra jobb, försörjning och potentiellt världen så förblir konsumenterna positiva.
Det finns ett genuint intresse att veta mer, förstå och omfamna tekniken. Konsumenter verkar ha kontroll över tekniken i sina liv och är i synk med utvecklingen som äger rum runt omkring dem.
När AI gradvis gör sin närvaro märkbar över de olika aspekterna av våra liv, använder många den för att förbättra sina upplevelser eller för att helt enkelt njuta av allt den möjliggör. Förståelsen av tekniken och hur den kan utnyttjas för att driva personliga mål är utbredd och den finns en vilja att tänja på gränserna genom att efterfråga och omfamna allt mer.
Genom denna globala djupdykning i sökdata har vi avslöjat 6 trender kopplade till 3 centrala konsumentbehov.
För att skapa en vision för morgondagens teknik har vi kombinerat vår förståelse av de makroskiften som driver beteendet idag med dessa framväxande trender som ger tidiga signaler om morgondagens stora satsning. I detta sammanhang förväntar vi oss att tekniken ska:
- Koppla fler människor till varandra, driva inkludering och skapa ett fördjupat sätt att ta till sig innehåll.
- Harmonisera smarta hem till att bli självdiagnostiserande, självkorrigerande ekosystem som ger optimalt skydd.
- Ge människors kontroll över sin hälsa genom hälsoteknik som möjliggör korrekt hälsoprognoser för individer.
- Jämna ut spelplanen på den globala arbetsmarknaden genom att ge fler tillgång till kvalificerade arbetsmöjligheter.
- Skydda konsumentens personuppgifter och säkerhet.
- Gamifiera vardagliga upplevelser för att hjälpa till att skapa bättre vanor och göra vardagliga uppgifter mer engagerande.
Ladda ner hela rapporten för att lära dig hur tekniken är inställd på att förändra konsumenternas dagliga liv och upptäcka insikter som gör det möjligt för varumärken att identifiera framtida innovations- och tillväxtmöjligheter.
Och är du nyfiken att höra mer om hur vi jobbar med sökdata och teknik och hur vi har hjälpt företag, hör av dig till oss för ett samtal och en demo.
LADDA NED RAPPORTEN NEDAN
2023-10-18
Finding the Future: Food Trends report
Nu har Kantar släppt en ny rapport i vår trendserie och denna gång handlar det om trender inom mat!
Kantars Dx Analytics tillämpar AI och analys på digital sökdata för att identifiera nya trender och insikter. Rikedomen i sökdata ger oss både en bredd och ett djup i insikterna och vi vet att sök har en tydlig koppling till efterfrågan.
Sökdata är en ofta underutnyttjad, och underskattad, datakälla för insikts- och trendarbete med enorm potential att i att få svar snabbt, på flera olika marknader med ett brett perspektiv. Det möjligt för varumärken att kartlägga och identifiera framtida innovations-, tillväxt- och aktiveringsmöjligheter.
Är du nyfiken att höra mer om hur vi jobbar med sökdata och teknik och hur vi har hjälpt företag, hör av dig till oss för ett samtal och en demo.
2023-10-18
Showrunner branding
Learn from successful TV series and iconic leaders to create a business with its own personality and feel.
Larissa Hällefors, 2017-02-14
Varför stannar de bäst presterande medarbetarna?
Ett inkluderande och förtroendefullt ledarskap i kombination med internt varumärkesarbete och starkt employer brand ökar sannolikheten att behålla de mest attraktiva medarbetarna och därmed säkerställa hållbar tillväxt och långsiktig lönsamhet.
Søren Engelhardt och Larissa Hällefors, 2016-11-08
Hur och var når du dina framtida stjärnor?
I dagens hårda konkurrens om talangerna är det både utmanande och tidskrävande att rekrytera nya medarbetare. Det är svårt att hitta de rätta kandidaterna, och det är en utmaning att attrahera dem till just ditt företag eller din organisation. Många företag söker kandidater med utbildning och erfarenhet, kandidater som står mitt i karriären och söker nya utmaningar.
Larissa Hällefors, Laura Macchi, 2015-10-20
Reklamundvikande i en digital brytningstid
I en uppföljning från 2008 års reklamundvikandeanalys konstaterar Peter Callius att reklamundvikandet fortsätter öka - ökningstakten är idag ca 1% per år. "Det är anmärkningsvärt med tanke på att nutiden kommunikatörer har idag större möjligheter att skapa relevant reklam i en relevant miljö än vad som var fallet tidigare".
2015-05-01
Den svenska miljökonsumenten
Denna analys är ett arbete i vår strävan att bättre förstå de svenske konsumenterna och deras förhållande till miljöfrågor. I en tid när alla företag syns vilja vara den gode gröne jätten och alla marknadskommunikation är fylld av grön argumentation är det viktigare än någonsin att verkligen förstå om och hur gröna de svenska konsumenterna verkligen är.
Peter Callius, 2012-04-29
Multimedia
This paper describes a completely new way of measuring Internet audience behavior and combining it with a full cross media survey covering all major media categories and a full TGI database. The really good news is that with only minor changes to the original TGI survey the ORVESTO® Internet methodology can be used on any TGI database in the world.
Peter Callius, Anders Lithner, Stefan Svanfeldt, 2008-10-29
Integrating QRS data and Internet panel data into the Swedish NRS (ORVESTO® Consumer)
The challenge to maintain sample quality in NRS type print surveys has never been greater with rapidly and differentially declining response rates. We can little afford to aggravate this situation by acceding to demands for more and more data 'single source' from the respondent. Increasingly we will be faced with having to treat our primary quality sample/interviews as more of an establishment survey providing a 'skeleton' onto which we subsequent 'hang' a wide range of additional data collected via cheaper means with less rigorous sampling and more convenient research designs.
Peter Callius, Peter Masson, 2008-08-29
Build real advantage in a recession
Att få övertag i en lågkonjunktur - WPP och Research International har ställt samman en rad artiklar om hur man överlever svåra tider. Med den kraftiga turbulens vi nu ser på finansmarknaderna kan man fråga sig hur mycket värre det kan bli.
WPP, 2008-07-29
Changing the internet audience measurement standard
This paper describes a completely new way of measuring Internet audience behavior. By combining a low tech TGI Survey with a high tech user centric panel measurement and a site centric electronic measurement system it allows us to see the surf patterns of a panel of which thousands of target group variables are already known and furthermore the ability to optimize advertisement exposure electronically.
Peter Callius, Anders Lithner, Stefan Svanfeldt, 2008-04-29
Daily reach and beyond
With the help of innovative mixed research methods the Swedish newspapers and their websites can now supply the advertising industry with data, which is perceived as being more relevant to today's media landscape. Awarded "Best Paper Award" WWRS Vienna 2007.
Peter Callius, Anders Lithner, 2007-10-29
The opening of Pandora's box: Page traffic- the publisher's responsibility
For a number of years, print has been on the defence. Advertisers and media planners have increasingly aired the need for print to produce numbers that are more accurate and in a better way actually measure advertising exposure instead of AIR. Print has been accused for not adopting to the emerging environment of accountability
Peter Callius, 2007-05-29