Starkare röst med engagerade medlemmar
Det Sverige som en gång var folkrörelsernas land, har tappat medlemmar i både fackliga och intresseorganisationer. Om rösten ska vara stark och stadig måste tillväxten finnas där – och katalysatorn stavas medlemsnytta.
För en medlemsorganisation finns det ett givet syfte med att ha många medlemmar. Ni vill påverka beslut i era medlemmars intresse och därför behöver ni skapa opinion. Ju fler medlemmar ni företräder, desto starkare blir er röst. Beslutsfattare och journalister lyssnar på starka, tydliga röster med mandat. Inte minst i förhandlingssituationer. Det är den rösten som är målet och medlemsantalet är en framgångsfaktor.
Fall inte i fällan att enbart mäta medlemmarnas lojalitet eller rekommendation. Vi ser om och om igen att det som spelar roll är vilken nytta ni tillför medlemmarna. Det måste vara i fokus för ert arbete, det är vad som berättigar er existens.
Så vilken nytta har era medlemmar av er, hur engagerade är de? Vet du inte svaret, är ni illa ute. Slaget om allmänhetens medlemsbudget är tufft och avgörandet faller vid minst fem olika tillfällen under medlemmens resväg genom förbundet.
- Välkommen in. Vad attraherar den som inte är medlem att gå med?
- I farstun. Hur upplever medlemmen sin första tid hos er? Alltför många är inne och vänder när de märker att det som utlovats inte finns på plats.
- Hemmastadda.
- Av allt ni gör, vad ger nytta och inte för medlemmarna?
- Hur upplever medlemmarna dialogen med er – vad, var och hur ni kommunicerar?
- Vad tycker medlemmarna om era aktiviteter, utspel och opinionsbildning?
- Stämningen. Ni har en kultur i er organisation som i hög grad påverkar hur medlemmen upplever sitt medlemskap.
- Vad behöver ni justera i er kultur, ert beteende och ert erbjudande för att uppskattas ännu mer av dagens och framtida medlemmar?
- Vilka medlemmar riskerar ni att tappa – och hur många är de?
- Vilka talar gott om och rekommenderar er? Hur många är era ambassadörer?
- Avskedet. Farväl eller välkommen åter?
- Se dem som verkar vilja lämna er. Vad skulle få dem att ändra sig?
- De som lämnar er, varför går de? Vad kan ni ändra för att få dem att vilja komma tillbaka? Eller åtminstone få dem att prata gott om er i efterhand, trots avskedet.
Medlemsresan är full av öppningar för andra att visa på större nytta, ett attraktivare erbjudande, er del av medlemsbudgeten och därmed röststyrka står på spel.
Vi lyssnar gärna på era utmaningar, var ni tappar era medlemmar och varför. Vi har många exempel som kan hjälpa er att tänka nytt. Tillsammans kan vi hitta möjligheter att attrahera fler, stärka relationen, behålla medlemmarna, identifiera ambassadörer och potentiella avhoppare.
Ni har kanske inte tid att vänta längre. Tillsammans kan vi påverka framtiden.
Inte det du letade efter? Kolla här vårt spann av konsulttjänster inom varumärkesutveckling!.
General Sidebar
Kontakta mig!
Fyll i din e-postadress, så kontaktar vi dig senast nästkommande vardag.
Ja, jag vill bli kontaktad av Kantar Sifo.
Genom att klicka på "Skicka" godkänner jag Integritetspolicy